Analýza kritických událostí (Critical Incident Analysis)
Cíl: pracovat s konfliktními situacemi, které jsou navozeny kulturní od–
lišností.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence poznatky o cizí kultuře;
afektivní kompetence prohlubování interkulturní senzitivity, behaviorální
kompetence řešení interkulturních konfliktů (vnímat a správně interpreto–
vat konfliktní situace).
Cílová skupina: individuálně či skupinově, 6–10 účastníků (menší sku–
pina je vhodnější pro intenzivní práci).
Čas: 30–60 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu); inter–
kulturní skupina.
Pomůcky: papíry, tužky, event. velký arch papíru pro společnou kresbu
a popisovač.
Postup: Trenér vysvětlí, co znamená „kritická událost“. Kritická událost
je taková situace, při níž se partner z cizí kultury choval či reagoval neoče–
kávaně. My jsme ji mohli pociťovat jako konfliktní a nejasnou, chování
partnera(ů) bylo nepochopitelné nebo případně špatně interpretovatelné.
Posléze trenér vyzve účastníky, aby přemýšleli nad kritickou událostí, kte–
rou prožili. Vyzve je, aby ji stručně zapsali a snažili se ji analyzovat. Kaž–
dý pracuje individuálně a po cca 15 minutách probíhá diskuse.
Diskuse (vyhodnocení): Diskuse by měla být vedena tak, aby si účast–
níci uvědomili, že se při interakci s partnerem z jiné kultury aktivují růz–
né kulturní standardy a jejich účinky na chování. V situacích, kde vlastní
orientační systém selže a nedovolí pochopit danou situaci, je vysoká prav–
děpodobnost, že se aktivují různé orientační systémy. Jednoduše řečeno,
jedná se o situace, kde dochází ke konfrontaci rozdílných kulturních vzor–
ců. Tato konfrontace bývá často doprovázena negativními emocemi, stre–
sem, obavami a účastníci interakce si ji zpravidla dobře vybavují i po del–
ší době.
Trenér může rovněž jednu kritickou událost vybrat (pokud s tím autor
této situace souhlasí), zaznamenat ji na arch a skupina společně analyzuje
situaci a hledá příčiny spouštěcích mechanismů dané situace.
Poznámka: Jednodušší variantou je tzv. multiple choice technika, při
níž se vybírá jedna z variant, která je správná. Je možné si rovněž vytvořit
179
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>